سرخط خبرها

روایتی از جلسه قرآنی در محله شهید هاشمی نژاد مشهد | نذر ۸۳ ساله

  • کد خبر: ۱۸۱۹۸۱
  • ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳
روایتی از جلسه قرآنی در محله شهید هاشمی نژاد مشهد | نذر ۸۳ ساله
در محله شهید هاشمی نژاد مشهد و چهارشنبه شب هر هفته، جلسه قرآنی «متمسکین به قرآن و عترت» متوسلین به امام موسی بن جعفر (ع) برگزار می‌شود که برگزاری آن سابقه‌ای ۸۳ ساله دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، مرحوم حجت الاسلام علی فلسفی (لطفی زاده) از جمله روحانیان و واعظان مشهد بود که در طول عمر خود، مکتوبات زیادی در زمینه‌های مختلف علوم دینی به رشته تحریر در آورده و بیش از ۸۳۰ نسخه خطی از آثار ایشان در منزل ایشان نگهداری می‌شود که ۸۰ جلد از آن‌ها نیز تا کنون به چاپ رسیده است. از جمله این مکتوبات می‌توان به شجره نامه امامزادگان اقصی نقاط کشور، احوالات چهارده معصوم، دایره المعارف علوم علوی، ویژگی‌های پیامبر، اسرار حج و ... اشاره کرد. ایشان در زمان حیات خود اجازه روایت و وکالت حضرات آیات عظام سید علی سیستانی، سید محمد گلپایگانی، سید محمد شیرازی، محمد فاضل لنکرانی، سید عزالدین زنجانی و محمدعلی عراقی را نیز داشته است. مرحوم فلسفی در سال ۱۳۹۹ و در سن ۹۹ سالگی بدرود حیات گفت و پیکر وی در آرامستان خواجه ربیع مشهد به خاک سپرده شد.

روایتی از جلسه قرآنی ۸۳ ساله که باقیات الصالحات یک نذر شد

هر هفته، جلسه قرآن

خانه قدیمی و کوچک مرحوم حجت الاسلام والمسلمین «علی فلسفی» در محله شهید هاشمی نژاد و در مرکز شهر مشهد، چهارشنبه هر هفته میزبان جمعی از ارادتمندان و علاقمندن به قرآن کریم است که گرد هم می‌آیند و ضمن تلاوت قرآن به سبک و سیاق جلسات قرآن خانگی، از معارف مکتب اهلبیت (ع) نیز بهره مند می‌شوند. جلسه‌ای ساده و بی پیرایه که آغاز شکل گیری آن به ۸۳ سال پیش برمی گردد.

به گفته «محمد فلسفی» فرزند مرحوم حجت الاسلام والمسلمین فلسفی، مرحوم فلسفی که در اصل شهرت ایشان «لطفی زاده» بوده و به دلیل مطالعات فلسفی به «فلسفی» شهرت یافته اند، حدود یک قرن پیش و در ۹  سالگی به همراه پدر خود از دهاقان اصفهان به مشهد سفر می‌کند و در این شهر ساکن می‌شود. در سال ۱۳۱۹ و اوایل ورود مرحوم فلسفی به حوزه علمیه، ایشان به لحاظ مالی وسعت چندانی نداشته و در تامین هزینه‌های زندگی دچار مشکلاتی بوده است. برای همین در روز چهارشنبه‌ای به ایوان مقصوره حرم مطهر رضوی می‌رود و به آن حضرت متوسل می‌شود که گشایشی در کارش ایجاد شود.

در همین اثنا، صدای واعظی به گوشش می‌رسد که در حین وعظ و خطابه برای مردم، روایتی از امام موسی کاظم (ع) را نقل می‌کند که هر زمان در کار خود دچار مشکل شدید، با نذر اطعام دیگران، این مشکل شما برطرف می‌شود. مرحوم فلسفی هم همین نکته را به عنوان پاسخی از سوی امام (ع) تلقی می‌کند و به خانه باز می‌گردد. با همان اوضاع فقر و نداری، ۳ قرص نان تهیه می‌کند و ۳ نفر از طلاب علوم دینی را دعوت می‌کند. این تعداد کم کم بیشتر می‌شود و وسعت و گشایش مالی هم در کار مرحوم فلسفی ایجاد می‌شود و کار به جایی می‌رسد که در حال حاضر این اطعام ظهر روز‌های چهارشنبه وسعت زیادی پیدا کرده است و این کار بعد از فوت ایشان هم توسط خانواده دنبال می‌شود.

از سوی دیگر، علاقه مرحوم فلسفی به قرآن و مجالس قرآنی نیز سبب می‌شود که در کنار این برنامه، جلسه تلاوت قرآن و ذکر اهلبیت هم برقرار شود و در کنار جلسات ذکر اهلبیت (ع) که به صورت پیوسته و مداوم، هر شب در منزل ایشان برگزار می‌شود، این جلسه قرآنی نیز شکل بگیرد. در این محفل قرآنی، اساتید متعدد قرآنی مشهد از جمله آقایان پنجه، صادق زاده و پناهی نیز حضور پیدا می‌کرده اند.

برکت‌های فراوان برگزاری محافل قرآنی خانگی

«مهرداد نظامی» مدرس قرآن که بیش از ۳۰ سال است به آموزش صوت و لحن و تجوید قرآن مشغول است، درباره برگزاری اینگونه محافل قرآنی و تاثیرات این جلسات در جامعه می‌گوید: این جلسات شاید برگزفته از همان روایت نبوی باشد که فرموده اند «منازل و خانه‌های خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید».

در این جلسات، عموم مردم شرکت می‌کنند و یکی از مهمترین محافل برای استعدادیابی و نخبه پروری در زمینه تلاوت قرآن به حساب می‌آید. ضمن این که فضایی فراهم می‌شود که در کنار تلاوت قرآن، معارف اهلبیت (ع) و احکام نیز برای حاضران در جلسه بیان شود و حتی اموری مانند قرض الحسنه نیز شکل بگیرد و برکت برگزاری این جلسات دوچندان شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->